افزایش سه برابری خطر ابتلا به بیماریهای کلیوی و قلبی در صورت دفع نوعی پپتید در ادرار افراد مبتلا به دیابت نوع 1

8 دسامبر 2016- وجود مقادیر بالایی از آلبومین در ادرار که به آلبومینوری شناخته می‌شود، نشانه‌ی ابتلا به بیماری کلیوی است. در مطالعه‌ی جدید محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه کلرادو، مشخص گردید در مردانی که به دیابت نوع 1 و آلبومینوری مبتلا هستند بالا رفتن سطح پپتیدی بنام copeptinمی تواند به پیش بینی خطر ابتلا آنها به بیماری قلبی کمک کند.

دکتر Petter Bjornstad نویسنده‌ی ارشد این مقاله گفت: دفع مقادیر زیادی copeptin با خطر بیشتری برای آلبومینوری و اختلال در سرعت فیلتراسیون گلومرولی همراه است که معیاری برای عملکرد کلیه‌ها و تعیین مرحله‌ی بیماری کلیوی است.

 در این مطالعه 38 مرد مبتلا به دیابت نوع 2 و آلبومینوری با 38 مرد سالم و دارای سطح طبیعی آلبومین در ادرار مقایسه شدند. این بررسی نشان داد میزان دفع پپتید copeptin در ادرار مردانی که به آلبومینوری مبتلا بودند 10 برابر بالاتر است. این پپتید بوسیله‌ی هورمونی بنام arginine  vasopressin از غده‌ی هیپوفیز ترشح می‌شود. آرژنین وازوپرسین یا AVP میزان تولید ادرار را کنترل می کند اما غلظت بالا و مزمن این هورمون می‌تواند منجر به تخریب کلیه ها و رگهای خونی شود، اندازه‌ گیری غلظت این ماده به دلیل پایین بودن غلظت آن در بیماران دشوار است.

گروه دکتر بیورنستاد به جای اندازه ‌گیری AVP، میزان copeptinرا اندازه ‌گیری نمودند، زیرا این ماده پایدارتر بوده و اندازه‌ گیری آن آسانتر است. آنها هم اکنون معتقدند یک گروه دارویی بنام vaptans در مسدود کردن  ترشح بیش از حد AVP و جلوگیری از نفروپاتی دیابتی می تواند موثر ‌باشد.

دکتر بیورنستاد گفت: این یافته‌ها ممکن است به سلامت افراد مبتلا به بیماری کلیوی دیابت و بیماری قلبی کمک کند و زندگی آنها را نجات بخشد، ما تصور می کنیم که داروهای vaptans یا درمانهایی که وازوپرسین را هدف قرار می‌دهند، قادر به متوقف کردن یا به تأخیر انداختن بیماری کلیوی دیابت( نفروپاتی) می‌باشند.

در حال حاضر دانشمندان در حال انجام آزمایشات بالینی استفاده از داروهای vaptans برای درمان بیماری پلی کیستیک کلیوی هستند، اما تاکنون دانشمندان تأثیر این خانواده‌ی دارویی را بر بیماری کلیوی دیابت بررسی نکرده‌اند.

نتایج این تحقیق در مجله‌ی Diabetes and its complications  منتشر شد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/peptide-found-in-urine-could-increase-kidney-disease-risk-in-type-1-diabetes-96654907.html